אז מה, OpenAI החליטו שהם כבר לא מסתפקים רק בלתת לנו לדבר עם מכונות, אלא גם לייצר להן את ה"מוח"? כן, כן, קראתם נכון, החבר'ה האלה שנתנו לנו את ChatGPT שולפים מהכובע שבב מיוחד משלהם, ג'לפניו שמו, והוא לא סתם עוד שבב – הוא מיועד לשרתים שמריצים את כל הבקשות המתוחכמות שלנו. נשמע כמו עוד צעד ענק לעתיד, או סתם דרך לחסוך קצת כסף? נגלה בהמשך.
ג'לפניו, או בשמו הרשמי יותר "מעבד מודיעין", הוא בעצם ASIC – מעגל משולב ייעודי. תחשבו על זה כמו על כלי מיוחד שנועד למשימה אחת ספציפית: הרצת מודלי שפה גדולים כמו ChatGPT. בניגוד לאימון מודלים, שדורש המון כוח חישוב ונתונים, ה"הסקה" (inference) הזו היא מה שקורה כשהמודל מגיב לכם, לומד מכם, או מבצע משימות מורכבות. בקיצור, מה שקורה אחרי שהמודל כבר "למד".
המירוץ לשבבים: לא רק OpenAI
המהלך הזה מגיע אחרי ש-OpenAI הכריזו לפני כמה חודשים על שיתוף פעולה עם Broadcom, החברה הגדולה והידועה בתחום השבבים. המטרה ברורה: להפחית את התלות שלהן בשבבי ה-GPU של Nvidia, שכידוע, נחטפים כמו לחמג'ון חם בשוק. הרי לכם, גם גוגל, גם מטא, גם אמזון – כולם מנסים ליצור שבבים משלהם. זה נהיה מירוץ חימוש טכנולוגי של ממש.
מנכ"ל Broadcom, הוק טאן, טוען שג'לפניו מתחרה ראש בראש עם שבבים של Nvidia וגוגל. זה בהחלט מרשים, בהתחשב בכך ש-OpenAI רק מתחילה את המסע הזה. הם רואים בג'לפניו את "הצעד הראשון בפלטפורמת מחשוב רב-דורית", כשהם מתכננים להשיק אותו עד סוף 2026. ההבטחה היא לביצועים משופרים משמעותית מבחינת "ביצועים לוואט" (performance per watt), כלומר, יותר כוח חישוב עם פחות בזבוז אנרגיה. ואנחנו כישראלים, תמיד בעד יעילות אנרגטית, נכון?
אז האם ג'לפניו יהפוך ללהיט הבא בתחום הבינה המלאכותית, או שזה סתם עוד ניסיון של ענקית טכנולוגיה לייצר לעצמה עוד פיסת פאזל? נחכה ונראה, אבל בינתיים, כדאי להתרגל לשם הזה – ג'לפניו!
מקור: The Verge AI
צילום: Yaroslav Shuraev מתוך אתר Pexels
