אם חשבתם שהסכסוכים שלכם בקבוצת הוואטסאפ המשפחתית מורכבים, כדאי שתראו מה קורה כרגע בתחום של בינה מלאכותית וזכויות יוצרים. נראה שחברות ה-AI הגדולות, כמו OpenAI ומיקרוסופט, החליטו שהאינטרנט הוא בופה חופשי והן יכולות להעמיס לצלחת כמה תוכן שהן רוצות בלי לשאול אף אחד. אבל המוציאים לאור ממש לא מתכוונים להישאר פראיירים, והשוק הגלובלי עובר טלטלה רצינית בין תביעות ענק להסכמים של מיליוני דולרים.
אצלנו בישראל אנחנו עוד מחכים לראות איך הרגולציה המקומית תתמודד עם הנושא, אבל בארצות הברית העסק כבר בוער. מעל 30 מוציאים לאור של עיתונים מקומיים בארצות הברית, שמחזיקים יחד כ-400 כותרים שונים, הגישו תביעה נגד OpenAI ומיקרוסופט על שימוש לא מורשה בתכנים שלהם לאימון הצ'אטבוטים. במקביל, גם רשת CNN הצטרפה לחגיגה והגישה תביעה נגד מנוע החיפוש הפופולרי פרפלקסיטי.
מי מחפש פשרה ומי הולך לבית המשפט?
מצד שני, יש גופי תקשורת שמבינים שהרכבת הזו כבר יצאה מהתחנה ומעדיפים לעשות קופה במקום להילחם בבתי משפט במשך שנים. ענקית המדיה ניוז קורפ, למשל, חתמה על עסקת ענק בשווי של כ-50 מיליון דולר בשנה עם מטא, כדי שזו תוכל להשתמש בתכנים שלה. אפילו העיתון הברזילאי הגדול פוליה, שהתחיל במסלול של תביעה, התקפל מהר מאוד וחתם על הסכם פשרה שמן במיוחד עם OpenAI.
הסכמים כאלה כוללים בדרך כלל לא רק תשלום על התוכן, אלא גם שיתופי פעולה טכנולוגיים שמאפשרים לכלי התקשורת להשתמש בכלים של ענקיות ה-AI כדי לשדרג את עצמם. גם אמזון נכנסה למשחק וחתמה לאחרונה על עסקה לשימוש בתכנים עבור מודל ה-AI החדש שלה ועבור העוזרת הקולית אלכסה.
מה זה אומר עלינו, יוצרי התוכן?
כאנשי מדיה ויוצרי תוכן, המאבק הזה קריטי עבורנו כי הוא יעצב את הדרך שבה כולנו נתפרנס בעתיד. אם החברות הגדולות יקבלו אישור חופשי לסרוק את הפודקאסטים, הכתבות והסרטונים שלנו בלי לשלם שקל, אנחנו נהיה בבעיה רצינית. מצד שני, אם ייקבעו פה סטנדרטים ברורים של רישוי, אולי גם אנחנו נזכה לראות מזה כמה שקלים בסופו של דבר.
עד שהמיליונים של OpenAI יגיעו לחשבון הבנק שלי, אני הולך להכין עוד כוס קפה חזקה. נראה לי שאבדוק אם הבוטים כבר למדו להגיש תוכנית בוקר ברדיו יותר טוב ממני, למרות שבינינו, אין להם את הקול העמוק שלי.
מקור: Press Gazette
צילום: Google DeepMind מתוך אתר Pexels
